Google+ Sayfamız Youtube Sayfamız Facebook Sayfamız
Bugun...
10 ÖLÜMDEN 4'Ü KALP KRİZİ

Bartın Halk Sağlığı Müdürlüğü tarafından yapılan basın açıklaması ile Kalp-Damar hastalıkları ve özellikle kalp krizinin ülkemizde görülen en sık ölüm nedenleri arasında olduğuna dikkat çekilirken kalp ve damar sağlığının korunmasına yönelik öneriler kamuoyunun bilgisine sunuldu.

Okunma: 3308

30.09.2016 18:41

Dünya Kalp Günü etkinlikleri kapsamında Bartın Halk Sağlığı Müdürlüğü yayımladığı basın bültenleri ile Türkiye’de her 10 ölümden 4’ünü teşkil eden kalp krizi hakkında bilgilendirmelerde bulunuyor.

Kalp krizi belirtileri, kalp krizi risk faktörleri, kalp ve damar sağlığımızı koruyacak öneriler hakkında yapılan bilgilendirmelerde kalp hastalıklarının üçte birinin sessiz seyrediyor ya da ani kalp krizi şeklinde ortaya çıkabiliyor olduğu aktarılırken bu nedenle hasta olmadan doktora giderek genel kontrol yaptırmanın gizli-saklı kalmış kalp hastalığının ortaya çıkması ve gerekli tedaviye olanak sağladığı vurgulandı.

Belirtilerin başladığı ilk 3-4 saat

Açıklamada şu bilgilere yer verildi; “Kalp krizine bağlı toplam ölümlerin yarısı belirtilerin başladığı ilk 3-4 saat içinde ve çoğunlukla hastaneye ulaşmadan önce gerçekleşmektedir. Kalp krizi sırasında kalbe gelen kan akımı bozulmaktadır. Kalbe gelen kan akımının eski düzeyine gelmesi ne kadar gecikirse kalpte oluşan hasar o kadar artmakta, kişi hayatını kaybedebilmekte veya ileriki yaşamında yaşam kalitesini bozan sorunlarla karşılaşmaktadır.

İlk iki saat hayati önem taşıyor

Kalp krizi geçiren bir kişi için tedaviye başlanıncaya dek geçen süre en önemli faktörlerden birisidir. Bu nedenle kalp rahatsızlıklarında ilk iki saatte doğru tedaviye erişmek hayati önem taşımaktadır.

Kalp Krizi Belirtileri; göğüs, kol, boyun veya çene ağrısı, nefes darlığı, endişe ya da terleme, bulantı, kusma, nabız düzensizliğidir. Kalp krizi belirtileri ortaya çıkar çıkmaz acil tibbi yardım çağrılmaması kalp krizi tedavisinin önündeki en büyük engellerden birisidir. Çünkü kalp krizi söz konusu olduğunda her saniye önemlidir.

Kalp Krizi Risk Faktörleri

Kalp ve damar hastalığının değiştirilemeyen risk faktörleri; erkek cinsiyet, ileri yaş ve genetik yatkınlıktır. Kısmen kontrol altına alınabilen risk faktörleri ise; yüksek tansiyon, şeker hastalığı, kolesterol yüksekliği, strestir.

Bir de kalp hastalığı riskini arttıran ve tamamen önlenebilen risk faktörleri vardır. Bunlar; sigara ve aşırı alkol tüketimi, sağlıksız diyet ile beslenmek, hareketsiz ve tembel yaşam, şişmanlık, ihmal ve hekim kontrolünden geçmemek olarak sıralanabilir.”

Kalp ve Damar Sağlığımızı Koruyacak Öneriler

- Kalp ve damar sağlığını koruyacak önerilerinde yer aldığı açıklamada maddeler halinde şu bilgiler aktarıldı;Haftada 5 gün günlük 30 dakikalık orta tempo egzersiz ile kalp sağlığınızı koruyabilirsiniz. Fazla kilolar, insülin direncini arttırarak, yüksek tansiyon ve şeker hastalığına meyili güçlendirir, kolesterol dengesini bozarak damar sağlığını tehtit eder.

- İdeal kiloya ulaşmak için kısa vadeli ölümcül diyet seçeneklerini bir kenara bırakmak gerekir. Hedef uzun sürede sürdürülebilir bir hayat tarzı ile kilo vermek olmalıdır. Aylık 2-3 kg vermek ideal kiloya ulaşmada mantıklı bir hedeftir. 

- Sigara; kalp ve damar hastalığı gelişmesi yanında hastalığın hızlı seyrinde de ciddi bir risk faktörüdür. Sigara içme süresi ve miktarı doğrudan damar hastalığı gelişimi ile ilişkili olup, pasif içicilerde dahi risk artmıştır. Tiryakilerin profesyonel destek alması sigarayı bırakma sürecini hızlandıracaktır

- Sağlıklı beslenme şeklinin kalp ve damar hastalıklarını azalttığı net olarak gösterilmiştir. Zeytinyağı ve yeşilliklerin hakim olduğu, balık ve ılımlı miktarda et ile desteklenen Akdeniz diyeti bütün dünyada kabul görmüş kalp dostu beslenme şeklidir

- Günlük en az 2 litre sıvı tüketelim. Su kan basıncı, ritim ve damar sağlığını etkileyen temel içecektir. Su dışında taze siyah çay, bitki çayları, ev yapımı ayran ve meyve suyu tüketebiliriz. Aşırı alkol tüketiminin kalp ve damar sağlığını tehdit ettiği unutulmamalı.

- Sofradan tuzu kaldıralım. Dünya üzerinde en çok tuz tüketen ülkelerden biri durumundayız. Günlük ihtiyaç duyulan 6 gram tuzun 3 katı kadar fazla tuz tüketiyoruz. Fazla tuz yüksek tansiyon ve kalp yetersizliğinin temel tetikçilerinden biridir. Günlük alınan gıdalar içerisinde de tuz olduğu düşünülürse, sofraya tuz koymamak sağlıklı tercih olacaktır.

- Stresle başa çıkma yollarını öğrenelim. Stres kalp ve damar sağlığını tehtit eden, kalp krizini tetikleyen temel etkenlerden bir tanesidir. İster işyeri stresi olsun, isterse aile, sınav, duygusal stresler olsun, yoğun stres kalp krizi riskini arttırmaktadır. Stresle mücadele etmek zor geliyorsa, stresten kaçmakta fayda getirecektir. Şehir stresinden uzaklaşmak, yakın dinlendirici seyahatler kalp sağlığınıza iyi gelecektir. 

- Kaliteli ve derin uyku çok önemlidir. Kaliteli uyuyan kişilerde kalp ve damar hastalıklarında azalma izlenmiştir. Düzensiz uyku, vücudun dinlenmesine izin vermeyerek, kan basıncında artış, ritimde dalgalanmalara yol açar. Stres hormonlarının seviyesinin artmasıyla damar sağlığında bozulma izlenir. Günde 7 saat derin ve kaliteli uyku ile kalp sağlığınızı koruyabilirsiniz. 

- Hayatta pozitif olun. Gülümseyin, evhamlı, tezcanlı ve stresli kişiliklerin kalp hastalığına yakalanma riski daha yüksektir. Depresyon, sosyal izolasyon ve yalnız yaşam, sağlıklı yaşam süresini kısaltan faktörlerdendir. Hayata gülümsemek, hayatla barışık olmak, sosyal ortamlara karışmak kalp sağlığınızı olumlu etkileyecektir. 

- Kalp hastalıklarının üçte biri sessiz seyreder ve ani kalp krizi ya da kayıp ile ortaya çıkabilir. Bu nedenle hasta olmadan doktora gitmek, genel kontrol yaptırmak gizli-saklı kalmış kalp hastalığını ortaya çıkartarak, gerekli tedaviye olanak sağlar. 40 yaşına gelmiş ve kalbimize hiç bakmamışsak; dünya kalp günü, check-up için iyi bir fırsat olabilir. Ailesinde yoğun genetik geçişli kalp hastalığı olanlar, 40 yaşını beklemeden genel kontrolden geçmelidir.

 

Etiketler:
Okuyucu Yorumları

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan sitemiz sorumlu tutulamaz.

Facebook'da Bizi Takip Edin

0.06168
0.061992018-12-10 04:39:56